تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

قیمت نفت خام سبک آمریکا به بالای سطح مقاومت ۵۰٫۹۷ و ۵۱٫۷۲ دلار/بشکه صعود کرده است و این حرکت، به منزله توقف حرکت نزولی در کوتاه مدت است و برای امروز چنانچه قیمت به بالای سطح ۵۲٫۰۵ برسد، شکست مقاومت ۵۱٫۷۲ را تایید خواهد کرد و این موضوع می تواند به امتداد صعود تا نرخ ۵۲٫۶۵ بیانجامد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این سطوح مقاومت و حمایت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی و ۵۰ درصدی از موج کاهشی ۵۴٫۱۵ (بالاترین سطح روز ۱۷ فوریه) به ۴۷٫۸۰ (پایین ترین سطح روز ۲۶ فوریه) قرار دارند که قیمت توانسته از بالا سطح مقاومت ۵۱٫۷۲ را بشکند.

به باور ما نفت توانسته حرکتی صعودی را در کوتاه مدت مجدداً آغاز نماید و اکنون بازار خواهد توانست تا سطح مقاومت ۵۲٫۶۵ حرکت کند و پس از آن، مقاومت کلیدی بعدی به ترتیب بر روی نرخهای ۵۳٫۲۹ و ۵۴٫۱۵ قرار دارند.

شروع حرکت کاهشی تنها در صورت تثبیت قیمت در پایین سطح حمایت ۵۰٫۹۷ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) ممکن خواهد بود که می تواند قیمت به سوی سطح ۵۰٫۲۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) برساند.

بنابراین برای امروز بالاتر از سطح مقاومت ۵۱٫۷۲ هنگامی روند صعودی تثبیت خواهد شد که قیمت نفت در بالای نرخ ۵۲٫۰۲ تثبیت شود.

با این پیش فرض و از منظر تحلیل تکنیکال، می توان انتظار داشت، در روزهای آتی، بجای هدف پیشین ۴۹٫۳۰ و ۴۷٫۸۰ قیمت نفت خام سبک آمریکا به سوی نرخهای ۵۲٫۶۵ و بالاتر ۵۳٫۲۹ دلار/بشکه حرکت کند که در نمودار زیر مشاهده می کنید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نفت خام

برای قیمت نفت برنت دریای شمال همانطور که در این چند روز گذشته گفتیم، تا هنگامی که قیمت یکی از سطوح حرکت خنثی ۵۹٫۱۰ و ۶۳٫۴۰ دلار/بشکه را نشکند، حرکت مابین این سطوح ادامه خواهد داشت و همچنان می توان دستورات خرید را بالای سطح مقاومت ۶۳٫۴۰ با تارگت ۶۷٫۷۰ و دستورات فروش را پایین سطح ۵۹٫۱۰ با تارگت ۵۳٫۷۹ تعیین کرد.

در نمودار زیر به وضوح مشخص است که این محدوده خنثی نفت برنت بین سطوح فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج کاهشی ۸۱٫۶۱ (بالاترین سطح روز ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴) به ۴۵٫۱۹ (پایین ترین سطح روز ۱۳ ژانویه) قرار دارند.

این محدوده رنج و خنثی می تواند یک الگوی ادامه دهنده باشد که در صورت شکست مقاومت ۶۳٫۴۰ به سوی سطح ۶۷٫۷۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) خواهد رسید یا با توجه به الگوی سقف دو قلو در صورت شکست سطح حمایت ۵۹٫۱۰ به سوی سطح ۵۳٫۷۹ دست خواهد یافت و کاهش قیمت به سوی سطح ۵۸٫۰۰ این الگوی سقف دو قلو را بیشتر تایید خواهد کرد.

از این رو می بینیم که در نمودار روزانه قیمت نفت برنت در روندی کاملاً خنثی به حرکت خود در طی این هفته ادامه داده است و هنوز قادر به شکستن یکی از سطوح حمایت و مقاومت فوق نگردیده است.

برای امروز سطح مقاومت اولیه بر روی نرخ ۶۰٫۸۲ و بعد از آن سطح ۶۲٫۴۴ سطوح حمایت نیز به ترتیب بر روی ۵۹٫۱۹ و ۵۹٫۱۰ تشکیل شده اند.

از این رو انتظار داریم نوسانات بازار نفت برنت در روندی خنثی ۵۹٫۱۰ و ۶۳٫۴۰ دلار/بشکه باقی بماند و نوسانات شدید قیمت فردا با اعلام آمارهای اقتصادی آمریکا مخصوصا آمار اشتغال آمریکا (NFP) صورت گیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن

نفت برنت